Så kan AI förändra produktens livscykel


Hur ska företag som vill införa AI-verktyg i produktutvecklingen tänka? Ta små steg, gör förändringar lätta att förstå och var snabb med att engagera medarbetare. Det säger Maria Stranne, avdelningschef för digital teknik och innovation på SKF Group.

Maria Stranne arbetar med utveckling av lösningar för produktutveckling, vilket inkluderar både digitala produkter och simuleringsverktyg. Inom sin avdelning, som är del av gruppens teknologiutveckling, har hon även SKF:s AI Center of Excellence. Hennes roll är strategisk med fokus på hur ny teknik kan användas för att förändra och förbättra företagets produkter.

Öka förståelse och kunskap

För att kunna införa ny teknik på ett effektivt sätt finns fyra avgörande punkter företagen bör ha koll på. Det är direkt avgörande för hur framgångsrik användningen av AI i produktutvecklingen blir, menar Maria Stranne. 

De två första aspekterna, kompetens och utgångspunkt, går hand i hand. Om förstnämnda utgår från att öka förståelsen och kunskapen om möjligheterna med AI, fokuserar den senare på att ha en tydligare förståelse för verksamheten och processerna.

– Man behöver öka förståelsen och kunskapen runt de möjligheter som AI kan bidra med. Till exempel automatisering i olika processer, att förbättra beslutsfattandet och öka produktivitet och kundnöjdhet. Samt sätta ett tydligt syfte och mål med vad man vill uppnå, säger hon.

Börja med något enkelt

Punkt tre och fyra handlar om genomförande, samt ledarskap och strategi. Det är viktigt att ha en kombination av olika kompetensområden, inklusive AI-perspektiv, processperspektiv och teknisk kunskap, menar Maria Stranne. 

– Både utifrån ett AI-perspektiv och processperspektiv. Men det behövs också teknisk kunskap och förståelse för data som behövs för att genomföra förändringar.

– Det är viktigt att bryta ner det i strategier och hitta vad vi som företag vill fokusera på. Vart kan vi få mest vinning? Och att det är förankrat i hela ledarskapet, upp till högsta ledning.  

Det här med att identifiera vart i organisationen AI-verktyg gör mest nytta är essentiellt för en lyckad implementering. 

– Att automatisera uppgifter som idag utförs manuellt är ett bra område att börja med. Ett exempel på det är rapportskrivning. Det är också viktigt att använda den stora mängden data som företag har för att dra nytta av insikter och minska behovet av fysiska tester, säger Maria Stranne.

Rätt balans viktig aspekt

Vad ska företag som ska börja utveckla egna AI-verktyg tänka på? En viktig aspekt är att balansera mellan potentiella risker och behovet av att agera snabbt. En annan central punkt är att det lätt kan bli ett överdrivet fokus på att organisera data, vilket kan leda till att man missar det egentliga värdet. Istället bör man börja med att identifiera relevanta användningsområden och utgå från vilken data som behövs.

Balansen mellan innovation och hållbarhet är ytterligare en viktig aspekt. Där tror Maria Stranne att digitalisering och AI är vågmästarna som gör att företag kan balansera mellan innovation och hållbarhet. AI kan snabbare hjälpa oss att nå rätt innovationer som bidrar till ett hållbart samhälle och ge oss nya insikter och möjligheter. 

– Inom tillverkningsprocesser kan AI exempelvis optimera energianvändningen och hjälpa oss hitta produkter med lägre koldioxidavtryck, samt stötta kunderna i att välja mer hållbara alternativ.

Den här typen av förändringsarbete fokuserar på teknik i. För ett vanligt misstag, menar Stranne, är att enbart fokusera på tekniken och bortse från det som involverar människor och processer. 

– För många företag är en sådan förändring en stor omställning, och det är sällan tekniken i sig som är problemet, utan snarare svårigheten att få med sig människor att använda den och att anpassa processerna därefter.

Skapa bättre produkter

Maria Stranne är en av föreläsarna på AI Arena under Scanautomatic. Ny Teknik AI Arena är en ny satsning på årets mässa, med fokus på industriell digitalisering. Där företag får möjlighet att diskutera och presentera innovativa lösningar och tekniker inom datahantering och analys. Maria Stranne ska prata om AI i produktens livscykel den nionde oktober. 

– De olika faserna i produktens livscykel spelar en avgörande roll, och min tanke är att visa hur dessa faser tillsammans kan bidra till att skapa bättre produkter som når marknaden snabbare och till en lägre kostnad för företaget. På en övergripande nivå handlar det om att granska flera faser i produktens livscykel och identifiera var AI kan ge störst nytta och skapa de största vinsterna, berättar hon.

– Efter min föreläsning hoppas jag att de som kanske varit lite oroliga tidigare ska känna sig lättade och peppade, med en känsla av att de kan ta med sig nya perspektiv till sin verksamhet för att se hur de kan förbättra sina processer.

Missa inte Maria Strannes föreläsning och allt annat spännande som händer på AI Arena under Scanautomatic – registrera dig här!