Tre år efter att Anders Tiger tog över som underhållschef på Stena Stål har en ny strategi halverat antalet akuta stopp och sänkt underhållskostnaderna med 40 procent. Samtidigt har företaget investerat i en av norra Europas mest moderna produktionslinjer.
När Anders Tiger började på Stena Stål saknades en underhållsstrategi och företaget hade ingen intern underhållsorganisation. Arbetet sköttes av externa entreprenörer och präglades av kortsiktiga lösningar. En en kostsam modell som gjorde det svårt att få överblick över produktionen och att analysera orsakerna bakom eventuella driftstopp.
Väloljad underhållsplan byggd på fyra aktiviteter
Med utgångspunkt i ett förebyggande och operatörsnära underhåll har Anders Tiger styrt om både arbetssätt och kultur. Det första steget blev att ta kontroll över situationen: skapa struktur, bygga upp egen kompetens och sätta stopp för slentrianmässiga utryckningar.
– Tidigare var vi helt i händerna på underleverantörerna. Idag är det jag, en mekaniker och en elektriker. Det är vårt team. Vi styr själva vad som ska göras och har en plan för förebyggande underhåll, förklarar han.
Planen bygger på fyra aktiviteter: Rengöring, smörjning, kontroll och utbyte av slitdetaljer. De två förstnämnda är grunden för allt underhåll, menar Tiger.
– Det är något vi måste göra varje dag och varje vecka för att undvika att utrustningen går sönder. Samtidigt som du gör det hinner du också inspektera för att se om något håller på att lossna eller spricka, förklarar han och berättar vidare att de i början lade mycket kraft på att få igång det dagliga underhållet.
– Och det har faktiskt fungerat väldigt bra eftersom vi halverat antalet akuta stopp tre år i rad och minskat underhållskostnaden med 40 procent..
Investerat 200 miljoner kronor
Det arbetet har också varit avgörande i Stena Ståls största investering hittills på över 200 miljoner kronor i en automatiserad produktionslösning i Västerås. Underhållsfrågorna var en central del av planeringen inför investeringen, för att säkerställa att den nya tekniken inte bara skulle leverera kapacitet, utan även kunna drivas effektivt och tillförlitligt under lång tid.
I Västerås står nu en ny, automatiserad produktionslinje som sträcker sig över 150 meter och täcker 6 000 kvadratmeter. Den hanterar blästring, målning, borrning, fräsning och kapning och har full spårbarhet på varje balk som passerar genom processen. Det gör den till en av de mest moderna anläggningarna i norra Europa.
– Utöver att bygga den nya linjen gjorde vi en totalöversyn av logistiken och lagret. Nu placerar vi material som vi levererar mest av närmast lastområdet, vilket gör att vi kör traverserna mindre och får både högre effektivitet och mindre slitage, säger Anders Tiger.
Satsningen har också öppnat en ny marknad för Stena Stål. I dag kan företaget leverera färdiga stålprodukter direkt till byggprojekt, utan att kunderna behöver göra ytterligare bearbetning.
– Vi tänkte på underhållet redan från början. Det handlar inte bara om att bygga kapacitet, utan om att säkerställa att utrustningen kan köras effektivt och tillförlitligt under lång tid, säger han.

Kräver genomtänkt underhållsarbete
En så pass avancerad anläggning som Stena Stål i Västerås ställer ännu högre krav på ett väl genomtänkt underhållsarbete för att leverera hållbart på lång sikt. För Anders Tiger och hans team handlar det om att omsätta den utarbetade strategin i konkreta rutiner och arbetssätt. Varje dag, året runt. Kärnan är det han kallar sin “underhållsstjärna”, där alla delar hänger ihop och bidrar till helheten.
– I den finns sex aktiviteter: avhjälpande underhåll, förebyggande underhåll, förbättrande underhåll, grundorsaksanalyser, reservdelsstrategi/beredskap och underhållssystemet. Det är de sex sakerna jag jobbar efter, förklarar han.
– Vi har implementerat ett underhållssystem och lagt upp delar av Stena Stål i MaintMaster. När något är trasigt ska det felanmälas dit, så vi har all historik, reservdelar, arbetsorderhantering och förebyggande underhåll samlat.
Anders Tiger menar att teknik och digitalisering handlar om att stötta det mänskliga arbetet, snarare än att ersätta det.
– För mig handlar det om att se till att samma fel inte kan hända igen. Vi byter till starkare komponenter, eller gör tätare kontroller, vad som krävs för att undvika haveri. Man kan lägga veckor på att hitta rätt givare för att mäta något, istället för att bygga bort felet direkt.
I framtiden tror han att ny teknik, som exempelvis AI och sensorer, blir en större del av underhållsarbetet, fast med samma grundprincip kvar:
– Tekniken kan tala om när något är fel, men den fixar det inte. Vi måste fortfarande förstå våra maskiner och göra grundjobbet rätt från början. Det handlar om att kombinera det smarta med det fiffiga. Ibland är den bästa lösningen en avancerad sensor, ibland är det en enkel rutinändring.
Digitalisering och hållbarhet är framtiden
Men underhåll är så mycket mer än att enbart se till att allt flyter på i produktionen. Det handlar också om ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Anders Tiger beskriver det som att vårda företagets kapital.
– Våra maskiner är stora investeringar. Tar vi hand om dem rätt kan de hålla i flera decennier. Låter vi dem förfalla kostar det både pengar och produktionstid.
På frågan om vad han tror blir fokus på Underhållsmässan 2026 svarar han utan att tveka:
– Jag tror att vi kommer se ännu mer fokus på hur digitalisering och hållbarhet kan gå hand i hand. Att använda teknik för att minska både kostnader och klimatpåverkan är framtiden.
Underhållsmässan på Svenska Mässan i Göteborg pågår mellan 10 och 13 mars 2026. Fyra tydliga och aktuella fokusområden ligger till grund för Underhåll 2026: Hållbart underhåll, industriell säkerhet, framtidens produktion och kompetent underhåll.
Läs mer om Underhållsmässan.