Framtidens industri formas av smart elektrifiering


Hösten 2024 drar ett nytt projekt igång i Trollhättan med målet att hitta skarpa lösningar för effektivare elsystem och industrins omställning. 
– Vi kommer att testa lösningar som aldrig tidigare har prövats i Sverige och troligtvis inte heller globalt, säger Magnus Kuschel, delaktig i projektet och innovationsledare vid Innovatum Science Park.

Elbehovet i Sverige förväntas fördubblas inom 20 år samtidigt som beroendet av fossila bränslen minskar. Men i Västsverige krävs en tredubbling av elanvändningen – och det snabbt. Omställningen omfattar både ny elektrifiering av industri och transporter samt stora nya industrietableringar. 

Problemet handlar dock inte om elbrist, utan om effektbrist – något som uppstår när rätt mängd el-effekt inte kan levereras vid den tidpunkt och plats där den behövs. Ett typiskt scenario uppstår när fler behöver el exakt samtidigt, till exempel när det är kallt och industrier startar upp sin verksamhet på morgonen på exakt samma tid. 

– Nu är det ytterst viktigt att fasa ut fossila bränslen och samtidigt se till att undvika situationer av effektbrist. Därför måste vi säkerställa att den begränsade effekten används effektivt och mer flexibelt. Vi kan inte tillåta att till exempel laddbara fordon belastar systemet precis när industrin behöver mest el-effekt, förklarar Magnus Kuschel som är innovationsledare på Innovatum Science Park.

Fokus på industriområde

Trollhättan Energi, Kraftstaden, Högskolan Väst och Innovatum Science Park samarbetar med företag i ett industriområde för att utforska hur laddinfrastrukturen kan byggas ut utan att öka det totala effektbehovet. Inom ramen för projektet “Fyrbodal för framtidens flex” testas lösningarna i ett Living Lab där elbilsladdare justerar sin effekt vid perioder av hög belastning.

Tidigare initiativ har främst riktats mot enskilda företag eller nationella optimeringar med hjälp av prissignaler. Här ligger fokus på att skapa ett mer effektivt lokalt elnät för hela området, vilket möjliggör tillväxt och nya etableringar utan att behöva vänta på utbyggd nätkapacit.

– Målet är inte att spara energi, utan snarare att omfördela effektbelastningen och därmed sänka effektuttaget. Vi vill undersöka vilka incitament som kan finnas för att utveckla lösningar där både affärsmodeller och samhällsmodeller når maximal nytta. Vilka sätt finns att köpa och sälja effekt mellan varandra? Hur kan vi låna, byta och förändra effektuttag sinsemellan? Vad är värdet av en flyttad kilowattimme?, säger Jenny Andersson, affärsutvecklare på Trollhättan Energi.

Det här med att testa nya energilösningar är själva kärnan i Living Lab. Testmiljön är autentisk och testerna sker i ett etablerat industriområde. Syftet är att frigöra effekt för industriverksamheterna i området. Ett aktuellt ämne idag och relevant även framöver.

Framtidens energisystem är lokalt

– Tekniken finns där, entreprenörerna och innovatörerna likaså, men det gäller att få med alla på en smart elektrifiering. Det här är också ett kunskapsbyggande projekt där vi vill öka medvetenheten hos industrierna och företagarna i området om hur energisystemet förändras, säger Jenny Andersson.

Framtidens energisystem bygger på lokala lösningar med fokus på beredskap, självförsörjning, ansvarstagande produktion och flexibilitet. Genom lokal användning minskar industrin kostnader och ökar hållbarheten.

–  Mycket har förändrats på kort tid och nu behöver fler bli mer engagerade i sin användning och elförsörjning för att inte tappa konkurrenskraft. Dessutom skapas förutsättningar att inte drabbas ekonomiskt av kostnader för ”onödiga” effektuttag i samband med införande av taxestruktur med nya effektkomponenter, förklarar Jenny Andersson.

Hur kan proaktiv energiplanering i ett område som Kardanvägen se ut? Elbilsladdarna måste undvika maxeffekt när anställda anländer, för att undvika effektbrist när industriprocesserna startar.

– Istället kan det finnas lösningar som optimerar effektuttaget i hela industriområdet. Det betyder att när bilen ansluts laddas den först med en låg effekt. Först när klockan närmar sig elva, då de andra effekttopparna har sjunkit, börjar laddning av bilar med högre effekt. På så sätt märks ingen skillnad när det är dags att åka hem. Bilar får samma mängd laddning men förändringen innebär att effekt nyttjas på rätt sätt. Vi undviker att belasta systemet när effekt behövs till industriverksamhet. Det handlar om att flytta belastningen i tid för att bättre matcha behovet, berättar Magnus Kuschel.

Framtidstro för smart energi

– Det finns stora möjligheter för framtidens lösningar i industriområden när det kommer till smart elektrifiering och flexibla energisystem. Vi kan samtidigt lära oss en hel del genom den testning som sker under vårt Living Lab, säger Magnus Kuschel. 

Det finns potential att skala upp lösningarna och applicera på andra industriområden, både nationellt och internationellt.
– Vi hoppas att erfarenheterna från Kardanvägen kan bana väg för liknande projekt i andra regioner. Att leverera effekt-effektiva lösningar och vara snabba i implementering kommer att vara avgörande för industrins fortsatta utveckling, säger Magnus Kuschel.

Jenny Andersson delar Magnus Kuschels framtidsvision och understryker vikten av att bygga ett flexibelt energisystem där alla aktörer bidrar.
– Den här typen av lösningar handlar om mer än bara teknologi. Det är en förändring i hur vi tänker kring effekt, energi och kapacitet. Jag tror att vi i framtiden kommer att se många fler samarbeten mellan energibolag och industriföretag, där de tillsammans skapar hållbara och effektiva energisystem, säger Jenny Andersson.

Kardanvägen i Trollhättan visar hur samarbete och innovation kan bidra till effektiv elektrifiering av industrin, och under våren väntas spännande resultat. Magnus Kuschel och Jenny Andersson kommer att presentera dessa på Elfack 2025 och diskutera vad som krävs för effekt-effektivitet och flexibla energisystem.

Elfack samlar el- och energibranschen för att diskutera den pågående omställningen och hur den kan genomföras effektivt.

Läs mer om Elfack 2025.