Ny spelplan för framtidens batterilösningar 


Under de senaste åren har marknaden för batterier, både för fordon och stationär energilagring, växt fram som en nyckelkomponent i energiomställningen. Stationära batterier har blivit särskilt intressanta då de nu snabbt integreras i elnätet för att stabilisera och lagra förnybar energi, samtidigt som batterier för elfordon fortsätter att utvecklas. Trots den stora potentialen kantas bilbatteriindustrin av utmaningar i Europa, där kostnader, global konkurrens och beroende av utländska värdekedjor utgör stora hinder.

Bo Normark är industristrateg på EIT InnoEnergy och 2024 vann han den ärofyllda guldmedaljen från IVA. Han är också en av initiativtagarna bakom European Battery Alliance. En organisation vars syfte är att möjliggöra och stötta en stark och framgångsrik batteriindustri i Europa. Och en del av det handlar om att säkra att det finns en hel värdekedja för batterier. 

– Det går inte riktigt att prata om batteriindustrin utan att också prata om bilindustrin, inleder Bo Normark och fortsätter: 

–  Batterier är ingen ‘commodity’ längre, de är en central del av bilens drivlina. Att tappa förmågan att tillverka batterier innebär att vi riskerar att tappa förmågan att göra bilar – och det är där europeisk konkurrenskraft riskerar att försvinna.

En komplex konkurrenssituation

Den europeiska batteribranschen möter hård konkurrens från Kina och USA, där båda nationer ger omfattande stöd till inhemska producenter och utvecklingen går snabbt. Till skillnad från Kina och USA är europeiskt stöd splittrat mellan nationella och EU-nivåer, vilket försvårar en samlad industristrategi. 

– Det stora problemet är att bilindustrin har sådana motgångar. För bara några år sedan såldes ungefär lika många elbilar i Kina och Europa. Nu har försäljningen exploderat i Kina medan den bromsat in i Europa. Den inhemska marknaden är central för utvecklingen av den europeiska bilindustrin. Men vi behöver batteriproduktion i Europa. Att bara köpa batterier från Kina är inte ett alternativ, om de kan sälja batterier så säljer de hellre bilar, säger Bo Normark. 

Han förklarar att batterier inte  är en enkel produktion utan att de har blivit kärnkomponenter i drivlinan. Något som ökar behovet av att ha hela värdekedjan för batterier inom Europa. Om Europa inte klarar av att bygga upp sin batteriproduktion kan hela fordonsindustrin bli beroende av Kina för centrala komponenter, vilket i längden skulle kunna hota konkurrenskraften hos europeiska bilföretag. 

Batteriproduktionens värdekedja och behov

Bo Normark beskriver batteriproduktionens komplexitet och hur olika delar i värdekedjan, såsom produktionen av anod och katod, är betydligt svårare att tillverka än många först trott. Många batteriproducenter sätter ihop färdiga komponenter som köps från underleverantörer, vilket gör själva tillverkningsprocessen enklare men innebär att ett fåtal företag kontrollerar tillgången på viktiga delar som katoder. Northvolt försökte från början tillverka katoder själva för att skapa större värde och kontroll, men detta visade sig vara tekniskt svårt och ledde till att de till slut var tvungna att skifta fokus.

– Northvolt har behövt backa ett steg. Istället för att tillverka katoder själva fokuserar de nu på battericeller och återvinning. Det är en realistisk strategi med tanke på komplexiteten, men det är fortfarande på sikt avgörande att skapa en hel värdekedja i Europa, säger Bo Normark.

Northvolts erfarenheter illustrerar svårigheterna och riskerna med att skapa en inhemsk batteriproduktion i Europa utan tillräckliga stöd. Deras förändrade strategi visar hur komplicerat det är att bli självförsörjande på batterikomponenter. 

– För att kunna konkurrera globalt måste Europa hitta sätt att stödja sin batteriindustri bättre, annars finns risken att produktion flyttar till marknader med högre statligt stöd, vilket kan leda till ett långsiktigt beroende av Kina och USA inom batteriteknik, säger Bo Normark.

För att Europa ska kunna konkurrera inom batteribranschen och skydda sin bilindustri krävs ett mer strategiskt samarbete på EU-nivå samt en ökad förståelse för vikten av egen batteriproduktion. 

Den stationära batterimarknadens framväxt

Vänder man istället blicken mot den växande stationära marknaden visar den på en positiv utveckling som kan minska klimatpåverkan och stärka energisystemens motståndskraft. Där har de som gått först helt enkelt inte stött på samma motgångar.

– Batteriteknikens betydelse för fordons- och energisektorerna understryker behovet av att hantera “first mover disadvantage”, där tidiga aktörer möter höga initiala kostnader som kan kräva stöd för att bli konkurrenskraftiga i en global ekonomi, säger Bo Normark.

Han beskriver hur marknaden för stationära batterier, batterier som används för att lagra energi i elnätet snarare än att driva fordon, har vuxit snabbt och överträffat förväntningarna. Prisnedgången på batterier har accelererat denna utveckling, och i dag är priserna på stationära batterier redan på de nivåer som prognostiserades först för år 2030. 

– Stationära energilager har exploderat på marknaden. Vi har idag de förväntade priserna vi trodde skulle nås först år 2030, och det gör att marknaden växer enormt snabbt. Sverige kommer att installera ungefär 1 000 megawatt stationära batterier i år. Kalifornien har redan installerat 13 000 megawatt i batterikapacitet på bara tre år. De har en plan att ha ett 100 procent förnybart elsystem till 2045, och batterier kommer att vara centrala för det systemet, säger Bo Normark. 

Han förutspår att den europeiska marknaden för stationär lagring kommer att utvecklas på samma sätt och att fler hushåll i framtiden kan ha egen lagringskapacitet, vilket skulle minska beroendet av att bygga ut det centrala elnätet och öka energiförsörjningens robusthet.

– I min drömvärld kommer varje hushåll och område att ha sin egen lagringskapacitet, så att de kan klara sig själv ett dygn. Detta skulle revolutionera transmissionssystemet, då man inte längre skulle behöva ha så hög leveranssäkerhet från centrala nätet – alla skulle klara sig själva i nödsituationer. Det finns även en ny teknologi som natriumbatterier, där material som kobolt och nickel kan undvikas. Detta öppnar för extremt billiga batterier i framtiden och gör stationär lagring ännu mer hållbar och ekonomisk, avslutar Bo Normark.

6-9 maj går Elfack av stapeln på Svenska Mässan i Göteborg. Där kommer Bo Normark att ta plats på scenen för att prata om batteriernas utveckling, potential och behov. På Elfack samlas branschen och ges tillfälle att ta gemensamma grepp och kraftsamla kring framtidens hållbara energisystem – där batterier spelar en central roll. 

Säkra din plats här.