Hur får man tillgång till elektricitet på platser utan elnät? Den frågan blev startskottet på ett unikt samarbete mellan Göteborgs Hamn, Skanska, Hitachi Energy, PowerCell Group och Linde Gas. Resultatet? En vätgasdriven och portabel generator som omvandlar vätgas till elektricitet.
Göteborgs Hamn är mitt uppe i byggandet av en ny terminal, ett omfattande projekt som pågått i många år. Nu har projektet nått fasen där ytan på den nya anläggningen ska färdigställas, ett delprojekt som har upphandlats av Skanska.
Vid byggstart arrangerades klimatförbättrande workshops mellan Skanska och Göteborgs Hamn. Parallellt pågick en demonstration av den nya vätgasgeneratorn ”HyFlex”, ett samarbete mellan Hitachi Energy och deras teknikpartner PowerCell Group.
– De presenterade hur generatorn kunde användas på en byggarbetsplats, och jag tänkte direkt att detta skulle vara intressant att testa i praktiken, kanske i vårt projekt i Göteborgs Hamn säger Henrik Nilsson, implementeringsledare av utsläppsfria arbetsmaskiner på Skanska. Henrik tog då kontakt med Thomas Einarsson, Senior Business Development Manager på Hitachi Energy.
Under demonstrationen av generatorn i Göteborg föll bitarna snabbt på plats.
– Henrik nämnde att de hade en sajt bara några kilometer bort, och det blev startskottet för pilotprojektet. Allt föll på plats nästan spontant, säger Thomas Einarsson.
Pilotprojektet genomfördes i Göteborgs Hamn där vätgasgeneratorn drev elektriska entreprenadmaskiner med grön vätgas från Linde Gas – helt utan att anslutas till det fasta elnätet. Resultatet? Två veckors drift av elektriska grävmaskiner utan en enda droppe diesel.
– Vi har länge arbetat med att elektrifiera våra arbetsplatser, och att använda en HyFlex-generator var ett spännande steg framåt. Det här var en chans att visa att vi kan arbeta fossilfritt, även under krävande förhållanden, säger Henrik Nilsson.
Snabb i drift och kan flyttas enkelt

HyFlex-generatorn är en flexibel och portabel plug-and-play-lösning som snabbt kan tas i drift och flyttas vid behov. Den är utrustad med bränslecellsmoduler, kraftelektronik, kylsystem, hjälpsystem samt ett avancerat styrsystem.
– Hamnar är komplexa arbetsmiljöer där det ofta är svårt att försörja områden med elektricitet. Att kunna visa att vi kan arbeta fossilfritt, även i en sådan miljö, är ett stort steg framåt, säger Viktor Allgurén, Head of Innovation på Göteborgs Hamn.
Att projektet förlades till hamnområdet hade även fler fördelar. Dels är säkerhetskraven redan höga, dels har Göteborgs Hamn stor rådighet över sitt område. Det underlättade tillståndsprocessen.
– Det var intressant att se hur Räddningstjänsten hanterade ansökan, särskilt eftersom något liknande inte hade gjorts tidigare med så stora mängder vätgas på en och samma plats. De var tvungna att ta ställning till något helt nytt, och för oss var det viktigt att deras beslut skulle kunna fungera som en vägledning framåt, förklarar Thomas Einarsson.
Stora möjligheter för framtiden
HyFlex-generatorn har potential att ersätta traditionella dieselgeneratorer inte bara i bygg- och anläggningssektorn utan även i till exempel hamnar runt om i Europa. Med EU:s kommande krav på fossilfria hamnar ser Viktor Allgurén en enorm potential.
– Att kunna leverera el off grid till fartyg som anlöper hamnar utan att bygga ut kostsam infrastruktur är en lösning med global betydelse. Det här projektet visar att det är möjligt, säger han.
Han menar att en portabel lösning kan undvika de fasta investeringarna i elnätsinstallationer. För även om varje kilowattimme blir dyrare, kan det ekonomiskt sett vara fullt försvarbart – särskilt i hamnar som ligger långt från befintlig elnätskapacitet.
– Men för att det ska bli verklighet krävs regelverk som gör det obligatoriskt för fartyg att ansluta till el i hamn. Då kan den stora kostnaden för att bygga ut elnätet ersättas med ett flexibelt alternativ, säger Viktor Allgurén.
Lösningen har även stor potential för att klimatsäkra byggbranschen i framtiden, menar Henrik Nilsson.
– Vätgas kommer att vara en viktig del av energiproduktionen framöver. Samtidigt ser vi att framtida krav på utsläppsfritt byggande kommer att ställa nya krav på oss. I situationer där vi arbetar på platser utan befintligt elnät måste vi kunna förlita oss på någon form av mobil energiförsörjning. Här kan vätgas spela en central roll, både som energibärare och i vätgasgeneratorer samt i våra maskiner som direkt drivs av vätgas, säger han.
Så blev samarbetet en avgörande faktor

Det framgår tydligt att Thomas Einarsson, Henrik Nilsson och Viktor Allgurén är över förväntan nöjda med projektets utfall. Och det finns ett par nyckelfaktorer som ligger till grund för framgången:
– För mig var samarbetet mellan alla aktörer avgörande. Alla bidrog med sina resurser och timmar, och det är första gången jag sett ett så framåtlutat och engagerat samarbete, konstaterar Thomas Einarsson.
– Jag instämmer helt, men skulle också vilja lyfta fram betydelsen av tajming. Det handlar om att stjärnorna behöver stå rätt. Att en presentation läggs fram, att Skanska har ett projekt i hamnen som råkar passa tidsmässigt, och att rätt personer kliver in och krokar arm för att driva det framåt, säger Henrik Nilsson.
– En annan framgångsfaktor var att det inte fanns ekonomiska transaktioner mellan parterna. Istället var alla villiga att själva stå för sin del av kostnaderna som uppstod vilket gjorde att projektet kunde drivas framåt, förklarar Viktor Allgurén.
– Och för att kunna hålla sig i framkant på marknaden framöver måste man vara bland de som tar steget och agerar tidigt, avslutar Thomas Einarsson.
På Elfack möts branschen på Svenska Mässan i Göteborg den 6–9 maj för att utforska omställningen till hållbara energisystem och ta del av inspirerande framsteg. Ett konkret exempel är just samarbetet mellan Göteborgs Hamn, Skanska och Hitachi Energy, som kommer att presenteras av Hitachi Energy och deras samarbetspartners 7 maj klockan 11.
Hämta din kostnadsfria entrébiljett här.